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Count BASIE / THE GOLDEN YEARS

2 CD - 37 TITRES / 1940 - 1945 COUNT BASIE / THE GOLDEN YEARS / JAZZ ARCHIVES COLLECTION

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Artiste
Count BASIE
Type de musique
JAZZ
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The Golden Years
1940 - 1945
 
CD 1
1 One o’clock jump
2 Ebony rhapsody
3 Riff interlude
4 Darn that dream
5 Take it Pres
6 Baby don’t tell on me
7 If I could be with you one hour tonight
8 I got rhythm
9 Do nothin’ till you hear from me
10 Sent for you yesterday
11 Basie boogie
12 I’ve found a new baby
13 Rock-a-bye-Basie
14 Swing shift
15 Red bank boogie
16 Dinah
17 Baby won’t you please come home
18 Rock-a-bye-Basie
19 One o’clock jump
 
CD 2
1Kansas city stride
2 Beaver junction
3 Circus in rhythm
4 Gee, baby ain’t I good to you ?
5 Basie stride again
6 Harvard blues
7 Taps Miller
8 Jimmy’s blues
9 Take me back baby
10 Playhouse N°2 in stomp
11 Just a old manuscript
12 On the upbeat
13 High tide
14 Sent for you yesterday
15 Jimmy’s boogie woogie
16 Tippin’ on the Q.T.
17 San Jose
18 B-flat blues


Count BASIE The Golden Years
CD 1
 : Ce volume des "Golden Years" de Count Basie réuni de superbes enregistrements provenant de trois sessions différentes datant des années de guerre et donnant à entendre, dans d'excellentes conditions techniques, un orchestre épanoui et en pleine force. Le groupe de Basie a en effet gagné en homogénéité, en précision, sans avoir perdu un gramme de son swing élastique et de sa fraîcheur. Dans la première session, une émission de radio transmise sur le vif d'un établissement bostonien reproduite ici intégralement, l'orchestre joue quelques pièces jamais enregistrées en studio comme Take It Prez et I Got Rhythm qui donnent à Lester Young, le Président, The Prez, soliste magique et révolutionnaire, l'occasion de jouer des solos à ranger parmi ses plus grandes réussites disponibles sur disque. Les sept plages suivantes proviennent d'une séance réalisée en studio pour un usage radiophonique. Quatre années ont passé, l'orchestre s'est quelque peu renouvelé, ses grands solistes lui sont restés fidèles, dont Lester Young, après une assez longue escapade. L'enregistrement, d'une qualité technique exceptionnelle pour l'époque, permet de goûter parfaitement le swing d'ensemble de la formation. Evènement très rare chez Basie, l'absence du guitariste Freddie Green, irremplacé parce qu'irremplaçable, mais tellement discret que son manque se fait tout à coup plus remarquer que sa présence, normale à force d'être indispensable dans les autres enregistrements du Count.... La dernière session, réalisée quelque mois plus tard, est habitée par d'autres démons. La pulsation de la section rythmique est plus appuyée, le jeune Buddy Rich lui donne un punch qui lui fait perdre un peu de son mystère mais qui favorise les épanchements des nouveaux solistes, en particulier Illinois Jacquet, saxophoniste ténor ayant beaucoup puisé chez le Président dont il occupe la place, mais qui rythmiquement ne cherche jamais midi à quatorze heures.

 CD2 : Ce CD des "Golden Years" de Count Basie s'inscrit dans la continuité du précèdent. Il comporte quatre sessions distinctes et la première nous permet de retrouver la majorité des hommes de janvier 1944. Aux trompettes Harry Edison et Joe Newman sont toujours aux postes de commandes, Buddy Tate et Lester Young gardent la chaîne réservée aux ténors Dicky Wells trône toujours chez les trombones. Enfin, l'impressionnante rythmique constituée par Rodney Richarson, Freddie Green et Jo Jones conserve les commandes. Et, bien entendu, Jimmy Rushing demeure l'impressionnant chanteur de l'ensemble.  Ces enregistrements proviennent de V-Discs et représentent bien une époque fort troublée de l'histoire du disque, épisode qui d'ailleurs n'a pas l'air d'entamer le moins du monde la sérénité de Basie et de ses hommes. Néanmoins, au fils des mois surviennent d'importants changements : Illinois Jacquet puis Lucky Thompson remplacent Lester Young. La nouvelle génération est donc là et bien là, le changement dans la continuité ou la continuité dans le changement, au choix. Néanmoins, l'orchestre demeure égal à lui-même, pétillant de décontraction, une association de qualificatifs qui convient bien à Basie.
In this third volume of the “Golden Years” of Count Basie, we find a series of superb recordings emanating from three different wartime sessions.  The orchestra is at the top of its form and the technical quality of the recording is excellent.  The Basie band had by this time gained a great deal in power and precision, without having relinquished one ounce of its swing and resilience.
 The first session comes from a live broadcast out of a Boston nightspot, and appears here complete.  The band plays a number of pieces it never recorded commercially, among them Take It Prez and I Got Rhythm, on which Lester Young (the “President”, or “Prez” for short) weaves his revolutionary magic to give us some of his finest solos on record.
 The next seven tracks are taken from a studio recording made for the radio.  Four years have gone by and the line-up has been modified, but the orchestra’s main soloists are all still in place, including Lester Young, back in the ranks after a prolonged absence.  The recording quality is exceptional for the time and enables us to hear the Basie outfit in all its glory.  A rarity is the absence of guitarist Freddie Green from this session, not replaced because quite simply irreplaceable!  Interestingly, his contribution to the band is so discreet that he is more remarkable by his absence than by his presence, indispensable as he turns out to be to that smooth-flowing Count Basie rhythm-section sound.
 The final session, recorded a few months later, has a totally different feel.  The rhythmic pulse is more pronounced, with punchy young drummer Buddy Rich driving the soloists along, especially tenor-saxophonist Illinois Jacquet, now in the Lester Young chair and not without a certain Young influence, but rhythmically — like the new drummer — much more direct.
 Recording quality may be only mediocre on some ot these tracks, although all are taken from carefully tended acetates. Certainly the sound is in no way able to match that attained by the digital techniques of the present day.
 yet et it should not be difficult to agree that the music is what really matters, and that you have right here.
This fourth volume of the “Golden Years” of Count Basie is of similar vintage to Volume 3.  It features four separate sessions, the first of which presents most of the same musicians as that of January 1944.  Harry Edison and Joe Newman remain the mainstays of the trumpet section, Lester Young and Buddy Tate are still the star tenor-saxophonists, and Dicky Wells is linchpin of the trombones.  The impressive rhythm section of Freddie Green, Rodney Richardson and Jo Jones is still solidly in place, and Jimmy Rushing is in there taking care of the vocals.
These recordings are taken from V-Discs and represent a troubled period in a record industry racked by dispute.  Fortunately, such troubles have had not the slightest effect on the wonderful music of Count Basie and his men.  Nevertheless, the coming months would witness some important changes, with first Illinois Jacquet then Lucky Thompson taking over Lester Young’s chair.  The new generation is thus already in the wings, ready to bring a change in continuity (or perhaps, rather, to ensure a continuity in change).  But the Basie team is constantly up to the task in hand, as sparklingly relaxed as ever.

 

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